East StratCom disinformation claim:

It is not true that Rosneft and Russia target European courts with disinformation, as the Dutch newspaper NRC and Financial Times claim. Their reporting is based on fake emails and it is part of an anti-Russian conspiracy much like the ‘McLaren’ report.

Documentation for claim

Period/date: 25. November 2016

Debunk claim:

An investigation led by the Dutch newspaper NRC http://bit.ly/2gM5sok and also reported in the FT http://on.ft. com/2gJU7Y8 has revealed that disinformation coming from Russia can also target the EU court system. Rosneft representatives themselves, who have denied the claims as “illfounded contentions”, have in fact not denied the actual authenticity of the emails. // The McLaren report was an independent investigation presenting evidence that the Russian Ministry of Sport manipulated the doping control process of the 2014 Sochi Games; the 2013 IAAF World Championships in Moscow; the 2013 World University Games in Kazan; and, put measures in place to circumvent anti-doping processes before the 2012 London Games http://bit.ly/2bbqbPn

Documentation for the debunk

Additional information

This information is reported by East Stratcom Network in Disinformation Review issue 50. The item is located at row number 16 in the report.

Click to view the source material, or here to view all reports from issue 50.